Arbetet med Korsholm AR -appen gav oss erfarenheter som vi vill dela med oss av. Se våra tipslistor här!

FÖR PROGRAMMERARE / BESTÄLLARE
  • AR fungerar överlag bättre på iOS än Android.
  • AR fungerar smidigt om man skannar ett referensobjekt (QR kod eller bild etc.) för att sedan visa upplevelsen. Då behöver man inte bry sig i GPS positionering eller kompass.
  • Kompasskvalitén på Android-modellerna varierar kraftigt.
  • Förlita dig inte på att objekten placeras ut 100% rätt ifall du använder dig av (Android)-mobilens kompass. 
  • iOS kör AR i 60fps (frames per second), medan bara vissa Android-modeller stöder 60fps. Övriga Androidmodeller kör vanligen 30fps. Beroende på grafiken kan AR-visningen därför släpa efter lite (”lagga”) med 30 fps.
  •  Tänk på att mobilerna har olika prestanda, implementera gärna LOD (Level of Detail)-nivåer ifall ni har avancerade 3D objekt.
  •  AR-kameran fungerar inte helt optimalt när det ligger snö på marken (reflektionerna stör sensorerna).
  • Ifall ni har ljud, bilder och video så behöver ni implementera ett system som laddar ner den datan separat efter att man laddat ner själva applikationen från Google Play eller App Store.
  • Tänk på att batteriet laddas ur snabbt om det är kallt ute, en AR applikation drar också mer ström än ett spel eftersom den behöver använda kameran, processa renderingen och eventuellt ännu kompass och positionering.
  • Skapa gärna en testplats i närheten av er själva ifall GPS-positionering används.  Då behöver ni inte besöka själva kulturmiljön varje gång ni ska göra små tester.
FÖR ANVÄNDARE
  • Ha gärna ett fulladdat batteri innan du besöker kulturmiljön, i vårt exempel Korsholms vallar.
  • Om du använder Android-telefon så behöver du kalibrera kompassen. (I KorsholmAR-appen hittar du instruktioner som visas genast när du laddat ner appen).
  • Om du använder plånboksfodral så försök att inte svänga det fram och tillbaka under upplevelsen. Magneten i fodralet påverkar kompassen.
  • Om du riktar telefonen upp mot himlen så kan den i vissa fall tappa positioneringen av 3D- objekten. Bäst fungerar den om kameran ser marken.
  • Starkt solsken gör det överlag svårare att se vad som visas på telefondisplayen, ofta hjälper det att sänka ljusstyrkan på displayen.
  • Tänk på att batteriet laddar ur snabbare om det är kallt ute (speciellt iPhone).
  • I fråga om KorsholmAR kan du också välja en version utan GPS. Denna är bra att använda till exempel i skolmiljöer.
FÖR TURISTGUIDER SOM VILL ANVÄNDA AUGMENTED REALITY SOM EN DEL AV GUIDNINGEN
  • Guidningen passar bäst för smågrupper, ca 5 – maximalt 15 personer.
  • Skapa gärna AR-guidningen som en specialguidning med förhandsanmälan.
  • AR-guidningen kombinerar en kollektiv guidningsupplevelse med en individuell tidsresa via AR.
  • Planera guidningen som en ny helhet, dvs. utnyttja grafiken och upplevelserna i appen för att skapa en berättelse där AR och vanligt berättande (”IRL-guidning”) växlar om vartannat.
  • Detta innebär att alltså den berättande delen byggs upp kring applikationen, inte att appen ”pressas in” i ett äldre guidningskoncept.
  • Välj ut endast några punkter i appen och skapa guidningen utifrån dessa. Exempelvis i KorsholmAR finns flera gestalter att bekanta sig med – ge dem namn och levandegör dem i din berättelse!
  • Skriv i förhandsinformationen att deltagarna bör ha en mobiltelefon och att de kan ladda ner appen på förhand. Deltagarna bör också ta med hörlurar så att de var för sig kan lyssna till appens ljudvärld.
  • Ha gärna en extra telefon med som någon kan låna ifall tekniska problem uppstår på platsen.
  • Räkna med att olika deltagare är olika snabba med att ”gå in i appen” och ”ut ur appen”. Beräkna tid för övergångarna.
  • Se till att deltagarna endast tar del av de app-miljöer som är integrerade i guidningen. Betona att de är välkomna att kolla igenom hela appen vid andra tillfällen.
  • Skapa en gest som användarna kan visa när de är klara med sitt ”besök i appen” och kan gå vidare för att kollektivt, som grupp, lyssna till guidens berättelse.
  • Avsluta alltid med att knyta ihop paketet – låt inte AR vara slutpunkten!
KulturÖsterbottens logotyp med texten ger kulturen synlighet och möjlighet!

Kungsgårdsvägen 46 A, 65380 VASA, FINLAND

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
+358 50 347 0522

Tillgänglighetsutlåtande

SÖFUK logotyp

KulturÖsterbotten är en del av
Svenska Österbottens förbund för utbildning och kultur

2018