Konstundervisningsforum är digitala tematräffar som lyfter fram aktuella frågor och ämnen som berör konst- och kulturundervisningen för barn och unga. Varje träff gästas av en expert och faciliteras av Kulturum. Följande träffar arrangeras under våren 2025:
Grundläggande konstundervisning och Finlandsmodellen När: torsdag 13 februari kl. 8.30–10 Under träffen får vi höra om projekt i Tavastehus som arbetat fram en stig mellan Finlandsmodellen och bildkonst- och hantverksskolan Aimokoulu. Utöver det presenterar Tarja Vartiainen, specialsakkunnig på Utbildningsstyrelsen, Finlandsmodellens möjligheter för aktörer inom konst- och kulturfältet. Deltagarlänk: Klicka här
Fortbildning i tecken som stöd och bildstöd När: Fredag 14 mars kl. 9–12 Kommunikationshandledaren Sandra Westerholm ger en inspirerande och kunskapsrik fortbildning om användningen av tecken som stöd och bildstöd inom konst- och kulturundervisning för barn och unga. Fortbildningen vänder sig till lärare, ledare och undervisande personal. Länk: anmälning och mera info
Fler tematräffar publiceras under våren!
Konstundervisningsforum är till för alla som arbetar med eller är intresserade av konstundervisning för barn och unga. Träffarna anordnas online via Teams. Deltagandet är gratis och det behövs ingen föranmälan. Träffarnas diskussioner genomförs på svenska och finska.
Vänligen notera att varje träff har en unik länk. Mera information om expertgästerna hittas påSydkustens evenemangskalender.
Morgonkaffe med Kulturum!
Alla med intresse för grundläggande konstundervisning på svenska är varmt välkomna på digitalt morgonkaffe! Diskussionen är fri och kaffedrickande valfritt!
Morgonkaffe med Kulturum arrangeras vanligtvis andra onsdagen i månaden kl. 8.30-9.30. Vårens datum är 15.1, 12.2, 12.3, 9.4 och 7.5 via Teams. Mera info hittar du på sociala medier.
Vårens morgonkaffe-träffar har alla samma deltagarlänk och inga anmälningar behövs. Hoppas du kommer och dricker morgonkaffe med oss!
Konstundervisningsdagarna riktar sig till alla som arbetar med och är intresserade av kulturfrågor och konstundervisning för barn och unga, såsom lärare i olika konstämnen, verksamhetsledare, kulturarbetare, småbarnspedagoger, studerande och forskare. Dagarna erbjuder program för olika konstformer och för samarbete konstämnena emellan. I år riktar sig programmet även till de kulturansvariga i kommunerna.
Konstundervisningsdagarna 2025 arrangeras i Esbo i bland annat kulturhuset Vindängensalen och på Aalto-universitetet.
Temat för Konstundervisningsdagarna i år är ”Samverka, påverka, skapa”. Temat syns både i samband med planeringen inför konferensen och i själva innehållet och programmet.
Vi söker interaktiva workshoppar eller föreläsningarsom lyfter fram samtida pedagogiska metoder, konstnärliga praktiker eller forskning inom konstundervisning för barn och unga Konstundervisningsdagarna 2025. Har du ett förslag? Läs mera om Kulturums open call via Sydkustens hemsida!
Programmet publiceras och anmälan till Konstundervisningsdagarna öppnar i maj 2025. Läs mera på Sydkustens hemsida!
Om projekt Kulturum
Syfte:
Skapa ettforum för diskussion, utveckling av och erfarenhetsutbyte inom konstundervisningen på svenska i Finland. KulturÖsterbottens andel i projektet fokuserar på situationen i Österbotten.
Bakgrund:
Det behövs extra insatser, ett nytänk och tvärsektionellt samarbete för att öka tillgänligheten, utbudet och etablera nya verksamhetsformer för konstundervisningen för barn och unga i hela Svenskfinland.
Målsättningar:
Öka tvärsektionellt och tvärkonstnärligt samarbete lokalt och regionalt bland olika aktörer
Öka synligheten för konstundervisningens betydelse och värde i samhället
Stöda kommunerna och upprätthållarna till ett ökat utbud och tillgång till konstundervisning
Skapa rum för erfarenhetsutbyte, och kompetenshöjning inom konstundervisningen
Organisation:
Projektet ägs av Sydkustens landskapsförbund i samarbete med KulturÖsterbotten. Projektet finansieras inom Svenska kulturfondens SKAPA-satsning.
Projektperiod: 2023-2025
Verksamhet, fokus Österbotten
Tema- och nätverksträffar lokalt och regionalt för olika målgrupper
Kartlägga behov av informationskanaler i samråd med fältet
Finlandssvenska konferenser i form av två större fysiska utbildningsdagar för en bredare målgrupp
Intressebevakning för konstfostran och GRK-fältet
Kollegialt stöd inom konstundervisning genom möten och distansträffar